تازه‌ترین نتایج نظرسنجی ایسپا پیرامون مصرف شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی در مواجهه با سناریوی خودکشی نوجوانان با پلیس تماس می‌گیرد اپ جدید گوگل برای جستجوی سریع در ویندوز ارائه می‌شود ادارات خوزستان دورکار شدند / آلودگی هوا ساعت کاری برخی شهر‌ها را تغییر داد پژوهشگران انگلیسی، سیستم هشدار سرطان ساختند آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد بازگشایی دوطرفه جاده چالوس پس از محدودیت ۴ ساعته یکطرفه شدن جاده چالوس؛ ترافیک سنگین است رونمایی از رقیب مدرن و پرادعای آیفون ۱۷ پرو مکس / شیائومی ۱۷ پرو مکس به بازار آمد؟   خواهر‌خواندگی بندرعباس و مومباسا در کنیا وضعیت دما و بارش کشور تا اوایل آبان‌ماه پیش‌بینی وقوع شفق‌های قطبی در مریخ ممکن شد؟ یک متهم به دلیل ۱۴۰ مورد سقط جنین غیرقانونی به اعدام محکوم شد کشف و امحای ۳.۵ تن ماری جوانا در ایذه/ شهادت مامور پلیس در درگیری با سوداگران مرگ افزایش تعرفه پرستاران کلید خورد /پیشنهاد معافیت مالیات پلکانی پرستاران در بودجه ۱۴۰۵ عامل ضرب و شتم وحشیانه بانوان در باقرشهر دستگیر و راهی زندان شد + فیلم

 اُفت چشمگیر نمرات امتحانات نهایی در مدارس غیردولتی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشترین اُفت نمرات امتحانات نهایی در رشته انسانی و کمترین در رشته تجربی است، گفت: در همه انواع مدارس با اُفت نمرات مواجه بودیم و البته مدارس غیردولتی با اُفت بیشتری مواجه بودند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 21
کد خبر: ۲۰۰۷۰۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ نسبت به خرداد سال گذشته با اُفت همراه بود و میانگین معدل در شاخه نظری از ۱۱.۶۲ سال گذشته به ۱۰.۲ رسیده است.

در خرداد امسال فقط یک دانش‌آموز پسر معدل ۲۰ داشت که در مدرسه نمونه دولتی در رشته تجربی تحصیل می‌کرده است.

اگرچه به اذعان برخی معلمان و دانش‌آموزان، سؤالات امتحانات نهایی امسال بسیار دشوار بود و برخی می‌گفتند: «سؤالات بسیار ریز و از مباحثی همچون مقدمه و بخش‌هایی که در کتاب درسی ذکر شده بود در امتحانات از آن‌ها سؤال طرح نمی‌شود، سؤال وجود داشت»، اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش با مقصر دانستن دانش‌آموزان اعلام می‌کنند: راهبرد مطالعه آن‌ها مناسب نبوده است.

محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره میانگین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ گفت: بیشترین فراوانی نمرات ۱۰ تا ۱۲ بود و بیشترین اُفت نمرات در مقایسه با سال‌های گذشته در رشته ادبیات علوم انسانی بود و کمترین را در رشته تجربی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اُفت نمرات مربوط به دروس تاریخ و جامعه‌شناسی بود، ادامه داد: بالاترین نمرات دانش‌آموزان مربوط به مدارس سمپاد بود و در همه انواع مدارس با اُفت نمرات مواجه بودیم و البته مدارس غیردولتی با اُفت بیشتری مواجه بودند همچنین نتایج امتحانات نهایی تحلیل خواهد شد تا دلایل را بدانیم و در مسیر رفع مشکلات گام برداریم.

(استان‌های کرمان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نامناسبی در بحث نمرات دانش‌آموزان دارند.)

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اُفت نمرات دانش‌آموزان در مقایسه با سال‌های گذشته می‌توان اینگونه استنباط کرد که سؤالات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ دشوارتر و مفهومی‌تر بود؟ گفت: راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نبود و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژه‌ها و حفظ کردن توجه داشتند؛ متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه‌ای، روش مطالعه دانش‌آموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده و شرایط به گونه‌ای شده است که دانش‌آموز می‌گوید من دروس را مطالعه کردم، اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است و یادگیری مبنا نبوده، این روند باعث شده است عملکرد او خوب نباشد؛ در خرداد ۱۴۰۲ سؤالات امتحانات نهایی استنباطی بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پر‌ورش در ادامه درباره اینکه آیا سوابق تحصیلی تمام داوطلبان کنکور به سازمان سنجش ارسال شده است، گفت: ارسال سوابق تحصیلی به سازمان سنجش در دو مرحله انجام شد، مرحله نخست قبل از اعلام نتایج و هنگام ثبت‌نام کنکور که داوطلبان سابقه تحصیلی خود را دریافت کردند و مرحله دوم، بعد از برگزاری کنکور سوابق تحصیلی داوطلبان نمایش داده شد و آن‌ها می‌توانستند در صورت عدم مغایرت درخواست بازبینی را ثبت کنند.

وی افزود: سازمان سنجش نتایج کنکور را در دو مرحله اعلام کرد که در مرحله نخست، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اعلام شد و در این مرحله فرصت دو روزه به داوطلبان دادیم که در صورت نیاز به اصلاح درخواست خود را ثبت کنند. هم‌اکنون طبق گزارشی که از استان‌ها و مناطق دریافت کردیم، اشکالی در سوابق تحصیلی مشاهده نشد و سوابق تمام داوطلبان کنکور به سازمان سنجش ارائه شده است. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار